Rynek e-commerce w Polsce to jeden z obszarów gospodarki o najszybszym wzroście, nie tylko w skali Europy ale i świata. Według prognoz do 2022 r. wartość rynku e-commerce ma się zwiększyć o kolejne 6 mld dolarów. 15 mln. osób w Polsce dokonuje regularnych zakupów w intrenecie, a co drugi z nas finalizuje transakcje poprzez urządzenia mobilne – to aż 45% wszystkich użytkowników. Mimo iż, e-commerce jest młodą dziedziną gospodarki, to jego dynamizm powoduje szybko zmieniające się trendy oraz potrzeby pracodawców. To także ogromna szansa i perspektywa dla osób aktualnie poszukujących nowych wyzwań zawodowych.
Kogo dziś poszukują pracodawcy? Jakie kompetencję stają się coraz bardziej popularne? Jakie umiejętności gwarantują sprzedaży online sukces?
Realizując w BIGRAM procesy rekrutacji w tym obszarze, zauważam dość szybko zmieniające się, po stronie moich klientów, tendencje. Coraz częściej obserwuję potrzebę zatrudnienia ekspertów specjalizujących się w zarządzaniu procesami customer experience. Mam na myśli osoby specjalizujące się w modelowaniu procesu zakupowego, począwszy od tworzenia pierwszego kontaktu z ofertą, przez wybór odpowiedniego wariantu oferty (zdjęcia, kolor, itp.), aż po zarządzanie bezpieczną płatnością za towar i szybką dostawę. Kto z nas nie dostał spersonalizowanej oferty, przeglądając kolejne strony prężnie rozwijających się sklepów online? Tworzą ją osoby odpowiedzialne za monitorowanie, analizę ruchów konsumenckich i dostosowanie oferty do naszych potrzeb.
Specjaliści, do piór!
Tegorocznym trendem e-handlu jest tworzenie marketingu opartego o jakościowe treści. Osoby odpowiedzialne za działania content2commerce to najczęściej osoby, które posiadają umiejętności tworzenia oraz redakcji tekstów. Ważną umiejętnością jest też tzw. lekkie pióro. Działania conntent2commerce zwiększają ruch i konwersję, poprawiają pozycjonowanie na stronach. Specjaliści content2commerce odpowiadają na pytania internautów, a poprzez prowadzoną komunikację poniekąd wyzwalają w konsumencie jego potrzeby zakupowe.
Digital marketing w natarciu
Social marketing, content marketing, e-mail marketing – wszystkie te specjalizacjesą odmianami digital marketingu. Specjaliści tych dziedzin są „towarem deficytowym” na rynku pracy, a charakteryzuje ich zbiór pewnych powtarzających się kompetencji. To kandydaci, którzy świetnie porozumiewają się w języku angielskim, mają nad wyraz rozwinięte kompetencje analityczne, dobrze poruszają się w międzynarodowych środowiskach; są otwarci na innowację; poszukują trendów i nowych narzędzi technologicznych. Zmieniające się środowisko, w którym pracują, wymaga, aby szybko reagowali i świetnie radzili sobie w problematycznych i stresujących sytuacjach. To osoby, które wykazują się dużą elastycznością w złożonym i dynamicznym środowisku pracy. Łączą umiejętności szacowania zysków i strat, strategii organizacyjnej z odpowiedzią na potrzeby konsumentów. To na nich zazwyczaj spoczywa odpowiedzialność za nadzór i koordynowanie różnych procesów związanych z dystrybucją produktów lub usług w intrenecie.
Ta straszna sztuczna inteligencja…
I wreszcie tak modne obszary jak machine learning , big data czy sztuczna inteligencja. Eksperci e-commerce to młodzi ludzie łączący coraz częściej bardzo skrajne kompetencje oraz zakresy wiedzy. Nie ma jednej szkoły czy studiów, które dadzą możliwość wykonywania któregoś z wyżej opisywanych zawodów. Wykształcenie wyższe z zakresu nauk informatycznych, matematyki połączone z praktyczną znajomością machine learningowych framework-ów czy robotyki, w polaczeniu z tzw. orientacją w biznesie sprawiają, iż często rekruterzy obracają się w zamkniętej grupie ekspertów. To, co łączy wszystkie te osoby o tak różnych specjalizacjach to pasja, dynamika działania, ogromne zrozumieniem procesów biznesowych i zachowań konsumenckich, a także pogłębiona analiza całego środowiska online. Według moich obserwacji to kandydaci, którzy mają ogromny potencjał do odniesienia sukcesów godnych Marca Zuckerberga czy Jeffa Bezosa.
Jak wygląda wynagrodzenie w branży e-commerce?
Według ekspertyzy specjalistów BIGRAM osoby na najwyższych stanowiskach w organizacjach e-commerce wynagradzane są w zależności od skali biznesu oraz celów, jakie są stawiane na wejściu do organizacji. Ich poziom porównywalny jest do tego, jaki otrzymują osoby na stanowiskach CEO w innych branżach. Poziom N-1, czyli osoby zajmujące stanowiska menedżerskie (Manager e-Commerce, Key Account Manager, Digital Marketing Manager, CRM Manager, Digital Brand Manager) otrzymują wynagrodzenia w granicach 15 – 20 tys. zł brutto miesięcznie. Specjaliści z danych dziedzin (analityk CRM, specjalista SEO, specjalista SEM) mogą liczyć na 10 tys. zł. brutto bądź więcej.
Dokąd zmierzasz, e-commerce?
Trudno usystematyzować obecnie pojawiające się trendy, a co za tym idzie – przewidzieć zmieniające się technologie tworzenia e-commerce. Daje to duże pole do aktywności dla zawodów przyszłości, jakim jest bez wątpienia dynamiczny obszar e-commerce. Stale zmieniające się trendy i zainteresowania wymuszają trzymanie ręki na biznesowym pulsie, by z wyprzedzeniem odpowiadać na potrzeby klientów. W tym na pewno pomocna jest dobrze zaplanowana struktura zatrudnienia, wynikająca z przyjętej strategii dalszego rozwoju organizacji.
Magdalena Letko,
Senior Recruitment Business Partner