W centrum mężczyzna w garniturze, w tle przestrzeń biurowa i pracownicy biurowi.

Jak wybrać specjalistę executive search

Rekrutacja wyższej kadry kierowniczej to zbyt poważna sprawa, by powierzyć ją firmie bez renomy, zasad etycznych i doświadczenia w naszej branży.

W rekrutacji najcenniejszym zasobem jest informacja. Trzeba wiedzieć, gdzie szukać i jak sprawdzać. Dotyczy to nie tylko kandydatów, ale też rekruterów. Im ważniejsze stanowisko do obsadzenia, tym bardziej należy się przyłożyć do wyboru specjalisty lub agencji headhunterskiej. Zapoznaj się ze szczegółami ofert co najmniej kilku znanych firm, poproś je o referencje, pozyskaj opinie na ich temat w internecie, mediach społecznościowych i na rynku.

Pod jakim kątem należy badać potencjalnego dostawcę usług executive search?   

Rozległa sieć kontaktów

O skuteczności headhuntera decyduje jego zdolność do zainteresowania i zaangażowania talentów – wartościowych kandydatów, którzy odnoszą sukcesy i często spełniają się na obecnych stanowiskach. Rekruter, z którym nawiążesz współpracę, powinien mieć dostęp do liderów osiągających najwyższe wyniki w swoich branżach.

Zapewnienie poufności

Ujawnienie nazwiska menedżera, który uczestniczy w rekrutacji, mogłoby osłabić jego efektywność i autorytet w dotychczasowej organizacji (jak identyfikować się z szefem, który chce przejść do konkurencji?). Na poufności zależy też pracodawcy – wyciek informacji o zbliżających się ruchach kadrowych prawdopodobnie wywołałby niepokój w firmie. Specjalista od executive search może być mistrzem w przyciąganiu talentów, ale jeśli nie umie zachować tajemnicy, powierz zadanie komuś innemu. Wysoka etyka zawodowa to w branży headhunterskiej warunek sine qua non.

Doskonała znajomość branży

Potrzebujesz rekrutera z doświadczeniem specyficznym dla Twojej branży. Jeżeli prowadzisz, dajmy na to, sieć barów i restauracji, może jednak nie warto wynajmować eksperta lub zespołu, który dotychczas pracował tylko dla sektora IT. Podpisz umowę z kimś, kto zrealizował wiele projektów rekrutacyjnych dla gastronomii i sektorów pokrewnych oraz na wymaganym szczeblu kierowniczym.

Szerokie horyzonty

Rozumienie Twoich indywidualnych potrzeb nie wyklucza konieczności posiadania szerszej perspektywy biznesowej. Trudno polegać na specjaliści, którego wiedza i doświadczenia nie wykraczają poza jedną firmę, branżę lub stanowisko. Szukaj kogoś, kto zaoferuje Ci inny punkt widzenia i sprawi, że przy okazji rekrutacji dostrzeżesz nowe potrzeby, możliwości i zagrożenia dla Twojego biznesu.

Umiejętność minimalizowania ryzyka

Im bardziej odpowiedzialne stanowisko, tym gorsze skutki postawienia na niewłaściwą osobę. Wysoko wykwalifikowany doradca executive search do minimum ogranicza ryzyko popełnienia błędu przy zatrudnianiu. Prawdziwy profesjonalista w tej dziedzinie gwarantuje, że jeśli zdarzy mu się pomyłka, nie zostawi klienta z problemem – na swój koszt znajdzie odpowiedniego menedżera.

Zaangażowanie i koncentracja na projekcie

Ile projektów rekrutacyjnych jednocześnie realizuje konsultant i na jakim są etapie? Odpowiedź na to pytanie pozwoli Ci stwierdzić, czy potencjalny partner nie przyjął zbyt wielu zleceń, przez co nie będzie mógł dostatecznie zaangażować się w zadanie, które chcesz mu powierzyć.

Wyniki, wyniki i jeszcze raz wyniki

Zanim zatrudnisz konsultanta, poznaj jego dorobek. Wypytaj jego wcześniejszych klientów, jak się z nim współpracowało i komunikowało. Sprawdź, jaki odsetek projektów ów doradca zakończył sukcesem, czyli zatrudnieniem menedżerów, ale także jak wybrani liderzy spisali się w swoich rolach.

Scroll to Top