Gdy w firmę uderzy sztorm, część pracowników znajdzie się za burtą. To może ostatni moment, by nauczyć się pływać.
Jedne firmy przestały zatrudniać, inne zaczęły zwalniać. Czasy są coraz cięższe. Zamiast udawać, że tego nie widzisz, przyjmij podejście stoików. Załóż, że wszystko może pójść nie tak. Następnie zastanów się, co możesz zrobić już dziś, by w Twoim przypadku nie spełnił się najczarniejszy scenariusz.
Bądźmy ze sobą szczerzy: pracę w kryzysie może stracić każdy, zwłaszcza tak dobry specjalista lub menedżer jak Ty. Jeśli zarabiasz więcej niż wynosi średnia na Twoim stanowisku, należysz do grupy wysokiego ryzyka. Tracący klientów i zlecenia pracodawca może się Ciebie pozbyć jak zbędnego balastu. Poznaj 4 skuteczne metody na bezrobocie i kryzys.
1. Zaprzyjaźnij się z headhunterem
Utrzymuj kontakty z rekruterami, gdy jeszcze masz pracę. Jeśli ją stracisz, łatwiej Ci będzie się do nich odezwać i poprosić o pomoc. Pracownicy często popełniają następujący błąd: kiedy są zadowoleni ze swoich karier, zbywają dzwoniących do nich headhunterów. Nie widzą sensu rozmawiania z nimi o nowej posadzie, gdyż obecną uważają za wystarczająco dobrą. Obierz przeciwną strategię. Nawet jeśli dzisiaj masz wspaniałą pracę i płacę, umów się i idź na spotkanie. Przyjmuj z wdzięcznością wszystkie zaproszenia od łowców głów, próbuj zdobyć ich przyjaźń i zaufanie. Teraz, kiedy masz pod stopami pokład, taka relacja niewiele Cię kosztuje, a może okazać się kołem ratunkowym. gdy wylądujesz w wodzie.
2. Pielęgnuj relacje
Nikt nie ma czasu na znajomości. „Umówmy się na piwo” to tylko grzecznościowy zwrot, a nie brana na serio propozycja. Być może Ty również zaniedbujesz spotkania, networking. W czasach boomu uchodzi to pracownikom na sucho, ale w okresie spowolnienia gospodarczego – już nie. Potrzebujesz kontaktów nie tylko z rekruterami, ale też z przedsiębiorcami, menedżerami i dziennikarzami. Zacznij więc odbierać telefony, chodzić na lunche, wywiady, uczestniczyć w branżowych konferencjach, najlepiej w roli prelegenta. Od nawiązywania i pielęgnowania relacji naprawdę może zależeć Twoje przetrwanie.
3. Bądź na bieżąco z technologiami
Nie zapominaj także o mediach społecznościowych. Dość traktowania ich w kategoriach rozrywki lub straty czasu. Pofesjonalny i na bieżąco aktualizowany profil na portalu LinkedIn zapewni Ci rozpoznawalność w Twojej zawodowej niszy, branży, na rynku. Tylko nie mów, że internet i technologie Cię przerastają! Najwyższa pora skończyć z wymówkami. Bez względu na stanowisko, doświadczenie i wiek musisz być na bieżąco z transformacją cyfrową, bo po pierwsze jest Ci to potrzebne w codziennej pracy, a po drugie – i ważniejsze – pokazuje pracodawcom i rekruterom, że jesteś osobą elastyczną, otwartą na zmiany, gotową uczyć się nowych rzeczy.
4. Nigdy nie przestawaj się uczyć
Niektóre zawody stają się przeżytkiem, w ich miejsce pojawiają się nowe. Wiedza dezaktualizuje się szybciej niż sezonowe kolekcje ubrań. Metody działania, które wczoraj gwarantowały sukces, dziś zapewniają nam najwyżej przetrwanie, a pojutrze będą powodem do tego, by pracodawca nas zwolnił. Czytaj więc książki, bierz udział w szkoleniach, zdobywaj nowe umiejętności i doświadczenia. Rozważ ewentualność przekwalifikowania się.
Mała stoicka uwaga na koniec: ani edukacja, ani żadna inna strategia nie daje 100-procentowej gwarancji, że się nie znajdziesz za burtą. Ale dzięki tym metodom szybko zaokrętujesz się na nowym firmowym statku.
Pracodawco, nie warto palić mostów
Czas turbulencji na rynku często skutkuje koniecznością restrukturyzacji i zwolnień w firmach, ale pamiętajmy o cykliczności trendów gospodarczych. Prawdopodobnie w perspektywie kilku miesięcy lub roku, może się okazać, że będziemy ponownie rekrutować, zatem zadbajmy o swój employer branding oraz wpłyńmy pozytywnie na motywacje pozostałej części zespołu. Korzystajmy z usług outplacement , czyli skutecznego wsparcia zwalnianych pracowników na rynku pracy.
BIGRAM jest od wielu lat wyłącznym partnerem największego sojuszu firm outplacement na świecie – Career Star Group, stosujemy zatem sprawdzone rozwiązania i praktyki w tym obszarze, w oparciu o międzynarodowe know how. Outplacement to zdecydowanie właściwe rozwiązanie na trudne czasy – mówi Anna Zachariasz-Łobodzińska Dyrektor Działu Rozwoju i Ocen BIGRAM.