Angażowanie zewnętrznych ekspertów do rekrutacji to nie to samo co zamawianie pizzy. Aby byli skuteczni, musisz aktywnie z nimi współpracować i dzielić się swoją wiedzą.
Skorzystać z usług firmy doradztwa personalnego? Tak, brzmi to jak magiczne rozwiązanie wszystkich naszych problemów kadrowych – pomyśli niejeden szef firmy. Faktycznie, doświadczeni profesjonaliści, zaznajomieni z lokalnym rynkiem i branżą, potrafią przyciągnąć największe talenty. Jeśli są naprawdę dobrzy, pewnie poradzą sobie z tym znacznie szybciej niż wasze wewnętrzne działy HR, oszczędzając wam mnóstwo nerwów. Ale wiecie co? Nawet wtedy nie możecie po prostu usiąść, zrelaksować się i czekać, aż idealny kandydat zapuka do waszych drzwi. To nie jest zamawianie pizzy!
Nie, jako menedżerowie powinniście być zaangażowani. Dlaczego? Bo to wy znacie swoją firmę jak własną kieszeń. To wy wiecie, kto idealnie wpasuje się w waszą kulturę, kto ma ten specyficzny zestaw umiejętności i cech, który sprawi, że będzie pasować jak ulał.
Więc jak możecie współpracować z zewnętrznymi rekruterami?
- No cóż, zacznijmy od tego, że musicie być dostępni. Rekruterzy potrzebują waszej wiedzy i wglądu. Spostrzeżeń na temat zespołu, projektów, a nawet małych, unikatowych potrzeb, o których wiedzą tylko osoby z wewnątrz. To wy znacie te wszystkie niuanse, które decydują o tym, czy ktoś będzie idealnym czy kiepskim wyborem.
- Powinniście też aktywnie uczestniczyć w procesie selekcji. Nie możecie zostawić tego wszystkiego na barkach rekruterów. Bądźcie obecni na rozmowach kwalifikacyjnych, przy ocenie kandydatów i wspierajcie rekruterów w każdej możliwej chwili. To wy macie wizję tego, gdzie zmierza wasza firma i jacy ludzie są potrzebni, aby was tam doprowadzić.
- Regularnie oceniajcie efektywność firmy rekrutacyjnej. Analizujcie jej pracę pod kątem zgodności kandydatów z wymaganiami i kulturą waszej firmy, stopnia realizacji wspólnych ustaleń oraz terminowości wykonywania zadań. Dzięki temu będziecie mogli wprowadzać niezbędne korekty we współpracy.
- Zachowajcie również elastyczność i otwartość na sugestie zewnętrznych ekspertów dotyczące procesu zatrudniania. Wprowadźcie proponowane przez nich zmiany, jeśli uznacie je za korzystne dla waszej organizacji.
- Najważniejsze jest budowanie silnych relacji z rekruterami. Dobry kontakt, wzajemne zaufanie to klucz do sukcesu. Chodzi przecież nie o jednorazowy projekt, ale o długoterminową współpracę, która wymaga czasu i zaangażowania obu stron.
Pamiętajcie, wynajęcie firmy doradztwa personalnego to świetny krok, ale to dopiero początek. Jako liderzy musicie być na pokładzie, zaangażowani i gotowi do współpracy, aby znaleźć idealnych pracowników, którzy pomogą wam osiągnąć sukces.