Sprawdziliśmy jakie są oczekiwania pokolenia Y, bieżące potrzeby i pomysły studentów na życie zawodowe. W ostatnich trzech miesiącach ankietowaliśmy studentów na uczelniach w całej Polsce pod kątem oczekiwań wobec pracodawców, ale i gotowości młodych do pracy.
Zacznijmy od pozytywnego wniosku z naszego badania: młodzi chcą pracować. 90% ankietowanych postrzega pracę jako możliwość rozwoju, spełniania pasji. Głównym motywatorem pozostają potrzeby finansowe, ale przy analizie wyników badania, to nie one są głównym motywatorem dla studentów. Większe znaczenie ma nauka i doświadczenie, chęć rozwoju, potrzeba kontaktu z innymi, realizacja pasji i pomysłów.
Wyobrażając sobie pracę studenci czują, że najbardziej motywowałoby ich poczucie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Drugie miejsce zajmuje dofinansowanie studiów podyplomowych i certyfikacji typu CFA, ACCA (80% wskazań) przez pracodawcę. Młodzi chcą otrzymywać informacje zwrotne, współpracować z mentorami, uczyć się od innych. Ponad połowa studentów czuje się zmotywowana, jeśli ma możliwość prezentacji swojej pracy i pomysłów przed zarządem firmy.
W Wikipedii, w cechach charakterystycznych igreków, czytamy: Sporą uwagę przywiązują do życia prywatnego, oczekując dużej swobody i elastycznego czasu pracy. Mają duży apetyt na życie i nie chcą się ograniczać – praca nie może ich ograniczać.
Praca w nadgodzinach przestała być synonimem sukcesu. Dzisiaj, studenci mają większy dystans do pracodawców, oceniają firmy ważą możliwości rozwoju, jakie będą w nich mieli, ale również kalkulują ile ich będzie ta praca „kosztowała”.
Studenci skłaniają się ku rozwiązaniom, które pozwolą im na pracę projektową, w których będą mogli wykazać się wiedzą ekspercką, a potem ruszyć dalej do kolejnych interesujących projektów. Stąd mobilność czy elastyczność w czasie pracy zaczyna zajmować coraz wyższą pozycję na liście oczekiwań młodych wobec pracodawców. Igreki to generacja pracowników, która oczekuje elastyczności w miejscu pracy, równowagi między życiem zawodowym i prywatnym oraz możliwości realizacji zadań również zagranicą.