Debata „Marketing rekrutacyjny. Różne pokolenia – różne metody”

Na 50 piętrze Złotej 44 we wtorkowy poranek, mówiło się tylko o jednym – marketingu rekrutacyjnym.

Wspólnie z  Communication Unlimited zorganizowaliśmy debatę, na której dyskusja toczyła się wokół doświadczeń i praktyk związanych z komunikacją z różnymi pokoleniami.

zdj1

O działaniach pracodawców rozmawiali zaproszeni przez nas eksperci:
• Cezary Mączka Vice Prezes Pion Zarządzania Zasobami Ludzkimi BUDIMEX
• Ania Jakubowska Prezes zarządu MARIE BRIZARD WINE&SPIRITS
• Piotr Wielgomas Prezes BIGRAM
• Agata Trzcianowska Dyrektor HR MICHELIN
• Adam Rozwadowski Prezes ENEL MED
• Tomasz Zahorski Prezes Zarządu APL
• Elżbieta Wojtczak CEO Communication Unlimited
• Rafał Jakubowski Dyrektor Marketingowy mBank S.A.

Oprócz ekspertów w spotkaniu uczestniczyło ponad 50 gości. Debatę prowadziła Paulina Mazur, wspólnie z Rafałem Grzeszkowskim.

Podczas prowadzonej dyskusji, próbowano odpowiedzieć między innymi na pytania:
• Czy marketing rekrutacyjny, to już marketing czy jeszcze HR?
• Jak budować wiarygodną markę pracodawcy?
• Kto nam kazał różnicować komunikację do różnych pokoleń?
• Jak marketing może nam się przydać w rekrutacji?

Na rynku pracy, często słyszy się o rekrutacji nastawionej na młode osoby.  Firmy prześcigają się w nowych pomysłach, aby jak najskuteczniej pozyskiwać millenialsów, nowej energii, zaangażowania i nowoczesnego spojrzenia. W tej gonitwie za ‘młodymi’ z pokolenia Ygrek, nie zapominajmy jednak że nie tylko oni stanowią współczesny rynek pracy. Według danych GUS obecnie na rynku mamy podobną liczbę pracowników pokoleń BB, X i Y.

Różnicujemy komunikację do różnych pokoleń, ale jednocześnie wyszukujemy wspólne wartości, ponadpokoleniowe. Niezależnie od pokoleń łączy nas potrzeba poczucia wpływu oraz docenienia. Niezależnie od poziomu stanowiska, czy grupy wiekowej, wszyscy poszukujemy wartości u Pracodawcy, które rezonują z naszymi wartościami.

Co może skutecznie łączyć pokolenia? Wolontariat. Wydarzenia które integrują pokolenia w miejscu pracy. W firmie MICHELIN tworzone są społeczności, w które angażują się pracownicy, oparte na wspólnych zainteresowaniach oraz na wolontariacie. To wolontariat łączy pracowników różnych pokoleń i buduje niemal rodzinną atmosferę. Uczestnicy debaty przywoływali też przykłady dni otwartych, pikników rodzinnych, jako wydarzeń, które przeżywają swój wielki „come back” u pracodawców.

Uczestnicy debaty byli zgodni co do dużej wagi spójności w komunikacji oraz budowania wiarygodności i zaufania do marki. HR może się wiele nauczyć od marketingu. Warto zacząć od odpowiedzialnego składania obietnic w employer brandingu, działaniach związanych z marką pracodawcy. Obietnica powinna mieć pokrycie w zastanym przez dołączającego do firmy kandydata środowisku pracy.

Nasze spotkanie zakończyliśmy wnioskiem  że warto korzystać ze zróżnicowanych narzędzi dotarcia do różnych pokoleń, ale należy unikać uprzedzeń, wystrzegać się stereotypów, poszukiwać wspólnych wartości łączących różnych kandydatów i pracowników.